اداره گزینش
گزینش در یک نگاه
(چکیده ای از قانون گزینش کشور)
دستگاهها و افراد مشمول قانون گزینش
داوطلبان ورود به خدمت اعم از رسمی و غیر رسمی یا غیر ثابت ( پیمانی ، قراردادی ، روزمزد ، خرید خدمت ، حق التدریس و عناوین مشابه) متعهدین خدمت ، متقاضیان استخدام مشمول قانون کار در کلیه دستگاههای اجرائی ، داوطلبان بورسیه های بلند مدت داخل و خارج کشور ، مأمورین ثابت خارج از کشور ، مأمورین و منتقلین به دستگاههای مشمول قانون گزینش در مشاغل حساس ، داوطلبان پذیرفته شده در مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاههای اجرائی ، پذیرفته شدگان در مراکز و دانشسراهای تربیت معلم ، تعهد دبیری و کارکنان شرکتهای خدماتی طرف قرارداد با دستگاههای اجرایی جهت بکارگیری در مشاغل اداری ، کارشناسی ، آموزشی و حساس تماماً مشمولین قانون گزینش می باشند. کلیه وزارتخانه ها ( بجز اطلاعات) ، سازمانها ، مؤسسات و شرکتهای دولتی ، شهرداریهای کشور ، بانکهای کشور ، نهادهای انقلاب اسلامی ، مؤسسات و شرکتهای دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و شرکتهایی که تمام یا قسمتی از بودجه آنها از بودجه عمومی تأمین می شود و... مشمول قانون گزینش می باشند. ضمناً داوطلبان ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیر بورسیه یا غیر متعهد خدمت و مراکز آموزش عالی غیر وابسته به دستگاههای مشمول قانون گزینش و همچنین قضات و اعضاء هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پرسنل نیروهای مسلح اعم از کادر نظامی و غیر نظامی ارتش ، سپاه و نیروی انتظامی از شمول قانون گزینش مستثنی بوده و تابع ضوابط مربوط به خود می باشند.
ارکان گزینش کشور
1- رئیس جمهور:
ریاست عالیه گزینش کشور را بعهده داشته و می تواند امور گزینش کشور را مستقیماً اداره نماید و یا آنرا به عهده دیگری بگذارد.
2- هیأت عالی گزینش:
این هیأت توسط رئیس جمهور و طبق ضوابط موجود تشکیل می گردد و از جمله وظایف آن ایجاد هیأت مرکزی گزینش در دستگاههای اجرائی ، تعیین سیاستها ، خط مشی ها و ضوابط گزینش و همچنین بررسی و احراز صلاحیت اعضاء هیأتها و هسته های گزینش و نظارت بر حسن اجرای مقررات است. دبیرخانه این هیأت در نهاد ریاست جمهوری مستقر می باشد و زیر نظر دبیر هیأت عالی گزینش اداره می شود. دبیر مسئول اجرای مقررات و تصمیمات هیأت عالی است.
3- هیأتهای مرکزی گزینش:
مسئول نظارت و هماهنگی در اجرای قانون گزینش و مقررات مربوطه در دستگاههای مشمول قانون می باشند و از جمله وظایف این هیأتها تجدیدنظر در مرحله دوم ، ایجاد هسته های گزینش ، بررسی ، انتخاب و معرفی اعضاء هسته ها و… می باشد امور اجرایی هیأت مرکزی توسط دبیرخانه این هیأت که دارای یک مسئول و مستقر در حوزه ستادی دستگاه می باشد انجام می پذیرد.
4- هسته های گزینش
مرجع ابتدایی بررسی صلاحیت داوطلبان استخدام و سایر موارد مذکور در قانون گزینش می باشند. مدیر هسته مسئولیت اداره امور اجرائی هسته را برعهده دارد. از جمله وظایف هسته ها اجرای دستورالعملها ، بخشنامه ها و سایر امور محوله از سوی هیأت مرکزی و هیأت عالی گزینش می باشد.
مدارک لازم جهت تشکیل پرونده :
۱ . اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه (حتی صفحه توضیحات و انتخابات )
۲ . اصل و کپی کارت ملی پشت و رو
۳ . چهار قطعه عکس جدید 4 * 3 سیاه و سفید پشت نویسی شده
۴ . اصل و کپی کارت پایان خدمت ویژه داوطلبین آقا
۵ . فتوکپی مدارک تحصیلی و یا گواهی فارغ التحصیلی
۶ . گواهی ایثارگری ( فرزند شهید – خواهر یا برادر شهید – آزاده – رزمنده – جانباز )
۷ . گواهی فعالیت در بسیج با ذکر تاریخ و نوع عضویت (عادی یا فعال)
۸ . ارائه مقالات چاپ شده مرتبط با رشته شغلی در مجلات معتبر(دارای رتبه علمی پژوهشی) و یا گواهی پذیرش مقاله
۹ . ارائه کتب تألیفی و یا ترجمه شده مرتبط با رشته شغلی
۱۰. گواهی احراز رتبه علمی ، فرهنگی ، مذهبی و ... در سطح شهرستان، استان، کشور یا بین المللی
۱۱. گواهی سابقه کار مرتبط با رشته شغلی ( با ذکر تاریخ اشتغال و عنوان شغل )
۱۲. ارائه طرحهای پژوهشی مرتبط با رشته شغلی و گواهی تایید آن
۱۳.گواهی نامه مهارتهای هفتگانه رایانه ICDL از مراکز معتبر
نحوه تکمیل فرم اطلاعات فردی
فرم اطلاعات فردی فرمی است که مشخصات شناسنامه ای فرد و اطلاعات تحصیلی شغلی و ایثارگری و فردی و همچنین تلفن و آدرس های مورد نیاز در آن درج میگردد . تکمیل این فرم و تحویل مدارک لازم به منزله تشکیل پرونده گزینشی است و برای فارغ التحصیلان داخل کشور کفایت می کند اما داوطلبین استخدامی که فارغ التحصیل خارج از کشور هستند، لازم است دو فرم دیگر را که یکی به زبان فارسی و یکی به زبان انگلیسی است ، کامل نمایند .
توجه به نکات زیر در مورد تکمیل فرم های مشخصات فردی ضروری است :
- باید توجه شود که دقیق بودن اطلاعات در این فرم جهت بررسی کامل وبدون نقص بودن ضرورت دارد و باعث سرعت انجام کار می شود .
- جهت تکمیل فرم مشخصات فردی حتماً با خودکار آبی پررنگ و با خط خوانا نوشته شود .
3- کد ملی ده رقمی بطور صحیح وارد شده و در صورتی که در ابتدا یا انتهای آن عدد صفر وجود دارد ، حتماً آن را بنویسند (ده رقم) .
- در اولین جدول فرم داوطلب مشخصات فردی خود را دقیقاً طبق مندرجات شناسنامه باید تکمیل کند . مثلاً اگر در شناسنامه نام فردی اسداله درج شده نوشتن کلمه الله یا ا... اشتباه می باشد وحروف [ی]و [ئ] در کلماتی مانند رضایی یا فائزه باید مانند شناسنامه نوشته شود .اگر نامخانوادگی شما دارای پسوند می باشد حتماً در قسمت مربوطه نوشته شود .
- با توجه به اینکه دیده شده گاهاً در قسمت وضعیت خانوادگی (پس از مشخصات پدر) در قسمت مشخصات همسر اشتباهاً مشخصات مادر نوشته می شود ، دقت فرمائید شما نیز این اشتباه را مرتکب نگردید و در صورت متأهل بودن حتماً مشخصات همسر را ذکر نمائید .
6- در قسمت مشخصات تحصیلی فقط به نوشتن آخرین مقطع تحصیلی اکتفا نشده وحداقل اطلاعات دو مقطع قبل از آن را نیز کامل شود و در صورت وقفه تحصیلی و یا انصراف از تحصیل علت آن را بصورت واضح و روشن و مختصر (دریک سطر یاعبارت) بیان گردد . در قسمت وضعیت تحصیلی ، چنانچه دانشجوی مقاطع بالاتر هستید حتماً بنویسید . ضمناً اگر مدتی در دانشگاه دیگری غیر از دانشگاه محل قبولی به عنوان مهمان تحصیل نموده اید حتماً ذکر نمائید .
7- در صورت تکمیل جدول کسب مقام علمی ، فرهنگی ، ورزشی و غیره باید مدارک آن ضمیمه گردد در غیر اینصورت امتیاز مربوطه به شما تعلق نخواهد گرفت . ضمناً فقط مقامهای کسب شده در سطح شهرستان ، استان و کشور به بالا امتیاز دارد .
8- جدول محل کار شامل ستونهای درج مشخصات وآدرس محلهای اشتغال داوطلب می باشد (هم محل کارهای قبلی و هم فعلی) ودولتی یا غیر دولتی بودن تفاوتی ندارد . تکمیل این جدول به سرعت بررسی پرونده کمک می کند .
9- جدول سوابق سیاسی وجرائم مربوط به سوابق سیاسی منفی یا جرائم داوطلب و یا بستگان درجه یک وی می باشد و در صورتی که داوطلب قبلاً سابقه بازداشت ویا زندان داشته باشد این جدول کامل می شود .تکمیل این جدول از یک طرف سبب تسریع کار و از طرفی نشانه صداقت داوطلب استخدام است و در ضمن یادآور میگردد هر جرمی بعد از تحمل مجازات پس از مدتی رفع اثر می گردد و با توجه به ملاک بودن وضعیت فعلی داوطلب این سوابق جز در موارد بسیار نادر باعث محرومیت وی از حقوق اجتماعی و مدنی که از جمله آنها استخدام در دستگاههای دولتی است نمی گردد .
10- مندرجات جدول سوابق ایثارگری و بسیج و... باید مستند بوده و مدارک لازم ضمیمه گردد تا داوطلب بتواند از مزایا و امتیاز آن در موارد انتخاب اصلح برخوردار گردد .
11- از نوشتن شماره تلفنهای ضروری خود به طور کامل و دقیق دریغ نفرمائید. ( منظور از تلفن رابط ، تلفن شخصی است غیر از خود شما که در صورت عدم دسترسی به شما بتوانیم با وی تماس بگیریم) کروکی های مربوطه را دقیق ترسیم نمایید ..
12- کلیه نهادها یا ارگانهانها مثل ( بسیج دانشجویی یا بسیج محلات ، انجمن اسلامی ، هلال احمر، کمیته امداد و ....)که با آنها همکاری داشته اید را به طور کامل و خوانا با تاریخ دقیق شروع وخاتمه ذکر نمائید .
13- مشخصات معرف در جدول مربوطه حتماً کامل دقیق و خوانا نوشته شود ، در این قسمت 2نفراز معرفین حتما از محل های سکونت شما باید باشند، یک نفر از محل تحصیل و یک نفر معرف بعدی را به دلخواه خودتان نوشته شود.معرفین ترجیحا از بستگان نباشند. آدرس های معرف باید دقیق با ذکر شهر -خیابان – کوچه – پلاک و شماره تلفن باشد .
14- درکادر مربوط به آدرس محل سکونت ، آدرس محل های سکونت در 10 سال اخیر نوشته شود .آدرس محل زندگی مجردی (سکونت والدین ) وآدرس سکونت متاهلی هم حتما نوشته شود ، چنانچه داوطلب در شهری دیگر مثل زمان دانشجویی در خوابگاه یا منزلی اقامت داشته ، نوشتن آدرس خوابگاه و محل سکونت آنجا ضروری است .
15- در خاتمه داوطلب استخدام صحت مندرجات خود را با امضاء ودرج تاریخ اعلام می دارد .
تذکرات مهم :
1- در صورت تغییر آدرس و تلفنهای تماس داوطلب ، در اولین فرصت آن را به هسته گزینش اطلاع دهید .
2- در صورتی که قبلا جهت استخدام یا اشتغال در سازمان دیگری گزینش شده اید آن در فرم اطلاعات فردی حتما قید نمایید ، حتی اگر شروع به کار نکرده باشید ( مراحل گزینش به صورت کامل طی نشده باشد ). زیرا باعث تسریع در بررسی پرونده شما می گردد .
برای بررسی موارد زیر از سایت اداره کل هیئت مرکزی هسته گزینش کلیک نمایید: